To make your children capable of honesty is the beginning of education. - John Ruskin

Situatieschets

Grenzen stellen

situatieschetsJe kleuter van drie is in zijn koppige fase. Wanneer hij binnenkomt bij oma en opa komt weigert hij telkens weer een handje te geven. Als oma en opa iets vragen zoals "Toontje, als je binnen komt uit de tuin moet je de deur dicht doen" antwoord hij resoluut: "Nee, ga weg en loopt gewoon door. Aan tafel mag oma geen boterhammetje opsmeren voor Toontje, mama moet dat doen. Opa en oma zijn hele lieve mensen en passen regematig op hun kleinzoon maar ze zijn telkens verontwaardigd door de negatieve reacties van hun kleinkind. Hoe kan je dit aanpakken.

Enkele tips

  • Stel uw grenzen, blijf rustig en kalm
  • Ga op armlengte voor het kind staan en hurk neer, zodat je op gelijke ooghoogte bent
  • Noem zijn naam en maak oogcontact
  • Spreek duidelijk en vriendelijk, gebruik korte zinnen zodat je kind goed begrijpt wat je wilt
  • Leg uit dat je wilt dat Toontje opa en oma een handje moet geven bij binnenkomen en weg gaan
  • Leg uit dat je wilt dat Toonje lief moet zijn voor oma en opa
  • Leg uit waarom:"Je moet lief zijn omdat oma en opa lief zijn voor u en ze anders heel erg verdrietig zijn"
  • Verzin een beloningssysteem en leg goed uit hoe het werkt: 
    Telkens wanneer Toontje lief is mag hij een knikker in een glazen potje stoppen.
    Zorg ervoor dat het potje niet te groot is.
    Als het potje vol is, is Toonje heel erg flink geweest en bakt oma pannenkoeken voor Toontje.
  • Waarschuw Toonje de eerste keer het mis gaat: " Toonje je bent niet lief nu de volgende keer zet ik je op de stoute stoel (Time out)
    Help de waarschuwing niet leg dan uit dat je hem apart gaat zetten op de stoute stoel, voor 3 minuutjes (1 minuutje per levensjaar), omdat hij niet lief is.
  • Zet het kind op de stoute stoel ergens in een hoekje waar niets te beleven is.
    Als er een tv in de buurt is zet je die af. De stoute stoel moet op een saai plekje staan waar niets te beleven is.
    Gebruik een kookwekkertje.
    Ga niet in discussie en geef verder geen aandacht aan het kind.
    Als je kind van de stoute stoel probeert te komen zet je hem telkens terug.
    Zet de kookwekker terug op 3 minuutjes. 
    Zeg streng dat hij moet blijven zitten tot de wekker afloopt.
    Herhaal dit telkens het kindje van de stoute stoel afkomt vooraleer de wekker afloopt. 
    Als de wekker afloopt leg je uit dat hij van de stoute stoel mag komen en dat telkens wanneer Toontje niet lief is hij terug op de stoute stoel moet.
    Wees consequent en hou dit vol. Wees geduldig, dit is een leerproces en vraagt tijd
  • Geef complimentjes als uw kind doet wat u vraagt. Zo voorkomt u dat u alleen aandacht geeft aan ongehoorzaam gedrag en bevordert de positieve sfeer. 
    Maak er een gewoonte van om complimentjes te geven.
    Een compliment vertelt een kind welk gedrag gewaardeerd wordt en waarom het gedrag gewaardeerd.
    Een compliment werkt het beste wanneer het gecombineerd wordt met een lach, een knuffel of een kus.
    Ook wanneer het kind iets gedaan heeft wat verwacht werd, is het goed om een compliment te geven: 'Wat fijn dat je gedaan hebt wat ik je vroeg.'

 


baby-kids11.jpgbaby-kids117.jpgbaby-kids17.jpgbaby-kids20.jpgbaby-kids23.jpgbaby-kids28.jpgbaby-kids43.jpgbaby-kids48.jpgbaby-kids57.jpgbaby-kids69.jpgbaby-kids83.jpgdrukkekinderen.jpg