Never help a child with a task at which he feels he can succeed - Maria Montessori

Zwangerschapskwaaltjes

zwangerschapskwaaltjesZwangerschapskwaaltjes komen voornamelijk voor in de eerste maanden van de zwangerschap en zijn meestal onschuldig. De zwangerschapskwaaltjes zorgen meestal voor heel wat ongemakken, maar vormen normaal geen bedreiging van de zwangerschap zelf. Ben je toch onzeker, aarzel dan zeker niet je huisarts of gynaecoloog te contacteren voor bijkomende info ivm zwangerschapskwaaltjes.

 

Witverlies

Het is heel normaal dat je tijdens je zwangerschap wat meer witverlies hebt dan gewoonlijk. Dit zwangerschapskwaaltje ontstaat voornamelijk doordat het vaginaal weefsel zich aan het voorbereiden is op de bevalling.

Vermoeidheid

Zwangerschapsvermoeidheid is heel normaal en verdwijnt meestal naarmate de zwangerschap vordert. (week 12)

Aambeien

Eigenlijk zijn dit opgezwollen bloedadertjes in of rond de aarsstreek. De baby drukt omlaag en bemoeilijkt de doorbloeding.

Tips:

  • Eet vezelrijk voedsel, dus volkoren producten (brood, pasta), veel groente en fruit, pruimen, dadels, vijgen , peulvruchten etcetera.
  • Veel drinken.
  • Veel bewegen.
  • Gebruik alleen laxeermiddelen op advies van de arts.

Kloppende Hoofdpijn

Dit komt door de hormonale veranderingen. Neemt de hoofdpijn naarmate de zwangerschap niet af, kan je best toch even je huisarts raadplegen.

Tips:

  • Drink voldoende water
  • Voldoende rusten
  • Ontspanning

Spataderen

Spataderen zijn meestal het gevolg van de baarmoeder die de bloedcirculatie van de benen naar je hart beïnvloedt. Benen in de lucht , rusten en veel bewegen helpen dit zwangerschapskwaaltje te voorkomen.

Tips:

  • Zoveel mogelijk bewegen met de benen, lopen. Probeer als je zit rondjes te draaien met je voeten.
  • Knel je benen niet af door ze over elkaar te leggen.
  • Als het even kan, ga dan zitten met je benen omhoog.

Slapeloosheid

Dit zwangerschapskwaaltje kan elke moment van de zwangerschap optreden. Je baby leeft en groeit 24h per dag en hoeft jouw bioritme niet te volgen. Neem zeker geen slaapmiddel zonder doktersadvies.

Tips

  • Slaap wanneer je moe bent
  • Neem een warm bad
  • Lees een goed boek
  • Drink een glas warme melk
  • Als je last hebt van je buik koop dan een zwangerschapskussen

Bandenpijn

Het extra gewicht in de baarmoeder zorgt ervoor dat de banden en aanhechtingspunten zwaarder belast worden, waardoor een stekende onderbuikpijn kan ontstaan. Mocht je toch niet gerust zijn kan je best je gynaecoloog raadplegen.

Tips:

  • Voldoende rusten
  • Vermijd plotselinge bewegingen
  • Zorg voor extra warmte (warme kruik, douche of bad)

Blaasontstekingen

Een zwangere vrouw is vatbaarder voor blaasontstekingen. Blaasontstekingen zijn vooral onaangenaam tijdens het plassen. (branderig gevoel tijdens het plassen) Raadpleeg even je huisarts over hoe je een blaasontsteking of tijdens de zwangerschap het beste verzorgt.

Tips:

  • Drink veel water en cranberrysap
  • Zorg voor veel vitamine C
  • Goed uitplassen

Ochtend misselijkheid

Dit zwangerschapskwaaltje wordt veroorzaakt door het hormoon HCG. Het begint meestal bij 6 weken en is op 8 a 9 weken zwangerschap op het hoogtepunt. Daarna zak het bij veel vrouwen weer af om na de eerste 13 weken helemaal te verdwijnen. Helaas zijn er ook vrouwen die de hele zwangerschap last houden van misselijkheid.

Tips:

  • Drink en eet meteen iets bij het wakker worden, dus nog vóór het opstaan! Uw partner kan ontbijt op bed brengen of het is ook mogelijk 's avonds alvast wat klaar te zetten.
  • Laat je maag niet leeg, eet regelmatig.
  • Drink voldoende, zeker als de misselijkheid gepaard gaat met braken.
  • Vermijd koffie en koolzuurhoudende dranken
  • Gember -en kamillethee geven verlichting
  • Neem druivensuiker mee als u uit huis

Raadpleeg een arts als

  • u meer dan 3-4 keer per dag moet overgeven
  • u gewicht verliest
  • u meer vocht verliest dan u binnenkrijgt
  • uw braaksel bloed bevat

Bloedend tandvlees

Zwangerschapshormonen maken het tandvlees zachter en beter doorbloed.

Tips:

  • Kies een zachte tandenborstel
  • Masseer uw tandvlees

Gevoelige borsten

De borsten kunnen tijdens de zwangerschap gespannen en pijnlijk aanvoelen. Dit komt door de lichamelijke voorbereiding op de borstvoeding, namelijk de verhoogde doorbloeding van het borstweefsel en de toename van klierweefsel in de borsten.

Tips:

  • Draag een goede stevige BH

Striemen of striae

Door het extreem oprekken van de huid tijdens de zwangerschap, kan de huid van de buik, borsten en vaak ook de dijen scheuren. Dit wordt zichtbaar als roodpaarse lijnen. Na de bevalling worden het witte lijnen, ze verdwijnen helaas nooit meer. Dit zwangerschapskwaaltje wordt eerder erfelijk bepaald.

Tips:

  • Smeer dagelijks in amandelolie of een hydraterende crème. Dit voorkomt echter geen striemen maar kan de hoeveelheid ervan wel verminderen!

Jeuk

De oorzaak van zwangerschapsjeuk is niet altijd duidelijk. Het kan het gevolg zijn van hormonale veranderingen in de zwangerschap, het kan komen door de striemen (zie striae) maar ook door (onschuldige) stoornissen aan lever en gal. Na de bevalling verdwijnt dit zwangerschapskwaaltje vanzelf.

Tips:

  • Masseer de huid zachtjes met een menthol poeder of lotion
  • Neem een lauwe douche (warmte verergert de jeuk)
  • Gebruik zo weinig mogelijk zeep
  • Drink voldoende water
  • Draag katoenen kleding

Pigmentatie

Door het zwangerschapshormoon krijg je meer pigment in je huid, waardoor het kan zijn dat je overal bruine vlekken krijgt. Het meest bekende is de donkere lijn van schaambot naar de navel. Ook het zwangerschapsmasker (vlindervormige bruine verkleuring over het voorhoofd, de neus en de wangen) wordt veroorzaakt door een verhoogde pigmentatie

Tips:

  • Vermijd de zon
  • Gebruik een zonnecrème met hoge beschermingsfactor

Harde buiken

Je eerste harde buik kan zich al voordoen in de vierde maand, maar daar merk je meestal niet veel van. Pas vanaf het derde trimester kan je een harde buik echt gaan voelen. Een harde buik is eigenlijk een oefenwee. Ze zullen zich in de laatste weken steeds meer herhalen, zeker als je baby indaalt. De harde buiken komen vaker voor na een drukke dag, als je zware inspanningen levert, wanneer de baby schopt of wanneer je je bukt.

Tips:

  • Neem voldoende rust
  • Neem een warm bad
  • Gebruik een warme kruik of kersepitkussen

Raadpleeg een arts als

  • Ze meerdere keren (6-7) per uur voorkomen
  • Ze niet minderen na een uurtje rusten met een warme kruik
  • Harde buiken pijn doen

Let op: deze info is louter informatief en kan een bezoek aan de arts of de verloskundige NIET vervangen!!!


baby-kids20.jpgbaby-kids21.jpgbaby-kids22.jpgbaby-kids23.jpgbaby-kids24.jpgbaby-kids25.jpgbaby-kids50.jpgbaby-kids51.jpgbaby-kids52.jpgbaby-kids54.jpgbaby-kids55.jpgbaby-kids57.jpg